Nöbetçi Eczane
Aşırı Terleme

Günümüzün en rahatsız edici olaylarından biridir. Kokusu bir yana ıslak görünümü sebebiyle çoğu insan rahatsız olmaktadır. Terleme denilince aklımıza ilk olarak yaz ayları ve sıcak günler gelir ancak terleme sadece yaz aylarında gerçekleşmez.

Sadece yaz aylarında sıcaklığında etkisiyle olduğunun dışında daha fazla görülmektedir. Hava ne kadar sıcak olursa olsun veya kişi ne kadar hareketsiz olursa olsun terleme bireylerin yapısına göre değişkenlik göstermektedir. Bireyin yapısına, hareketine, yemek yeme ve içmesine kadar tüm olaylar bağlantılıdır.

Vücudun ter bezlerinden dışarıya salgıladığı kimi bireyde renk farklı olur veya kokusu farklı olur kimi bireyde de az veya çok olabilen tuzlu sıvıdır. Terlemeden ne kadar rahatsız olursak olalım aslında vücudumuz için inanılmaz derecede önemli bir olaydır. Vücudumuzun içerisindeki hararet ve sıcaklığın dışarı çıkması soğutmayı sağladığından ter aslında vücudumuzun soğutma sistemidir. Her bireyin vücut ısısı 18 derecedir. Bu derece hava koşullarına bağlı olarak artabilir veya azalabilir.

Terleme olayı da bu derece dengesinin sağlamak üzere gerçekleşir. Hiçbir vücut güneş ısısı kadar yükselemez veya soğuk havalar kadar düşemez işte terleme sayesinde bu dengeleme sağlanmış olur. Terleme en çok koltuk altında, avuç içlerinde görülmektedir. Terleme oranı aslında vücudumuzdaki ter bezleriyle orantılıdır. Birey ergenlik çağı dönemine kadar ter bezlerinin tamamıyla kullanmaz. Ergenlik döneminden itibaren tüm ter bezleri çalışmaya başlar. Ter bezlerinde cinsiyet farkı bulmak mümkündür.

Kadınlarda erkeklere oranla daha fazla ter bezleri bulunmaktadır ancak erkeklerdeki aktif ter bezleri daha fazladır.

Ter bezleri kendiliğinden herhangi bir müdahaleye bağlı olmaksızın çalışır. Bu yüzden ne yaparsak yapalım ter bezlerine müdahale etme şansımız bulunmamaktadır. Terlemenin daha fazla yaşandığı durumlar vardır. Bunlar; spor yapma, koşu, heyecanlanma, korkma veya ateşli hastalıklar daha fazla terlememize neden olmaktadır.

Kadınlarda ileriki yaşlarda menopoz durumuyla beraber terleme daha da artabilir. Bu da gayet normaldir. Endişelenmenize gerek yoktur. Ancak verdiğimiz hiçbir bulgu yok iken aşırı derecede terliyorsanız mutlaka doktorunuza başvurmalısınız. Terlemenin altında farklı bir rahatsızlık söz konusu olabilir.

Terlemeyi 2 ana başlıkta inceleyebiliriz. Bunlar;

Genetik terlemeler;

Genetik terlemeler birincil tip hiperhidroz kategorisindedir. Genetik olarak geçmişe bakıldığında aileden gelen gensel bir durumdur. Ter bezlerinin aktif olarak çalışmasından kaynaklanır. Normalde ter bezleri 1 çalışırken bu kategorideki bireyler de ter bezleri 5 çalışır diye örnek verebiliriz.

Hastalığa bağlı terlemeler;

Hastalığa bağlı terlemeler vücudunuzda herhangi bir hastalık bulunduğuna ve hastalığın belirtisi olarak terlediğinize işaret olabilir. Bu grupta sadece koltuk altlarında veya avuç içinde terleme görülmez tüm vücutta görülebilir. Aşırı terleme nedenlerinin genel olarak paylaşacak olursak;

Hiperhidrozdan kaynaklı terleme,

• Ateşli hastalıklar veya enfeksiyona bağlı hastalıklar,
  • Spor, egzersiz veya vücudu yoracak hareketler,
  • Menopoz,
  • Kafein içeren içecekler, alkol,
  • Fazla kilolar,
  • Kalp hastalığı,
  • Bazı kanser türleri,
  • Duyguya bağlı anlık durumlar veya stres, heyecanlanma, korkma

Hava sıcaklığı gibi durumlar fazla terlemenize neden olabilir. Terleme yukarıda belirttiğimiz gibi vücudumuzun olmazsa olmazlarındandır. Her bireyde mutlaka görülür. Ancak aynı miktarda veya aynı oranda görülmeyebilir. Tamamen kişisel bir durumdur.

Genetiğe bağlı olarak da karşımıza çıkabilir. Ancak tüm bunların dışında eğer terlemenin yanında ağrılı durumlar yaşıyorsanız veya aşırı terlemenin yanında normalde yaşadıklarınızdan farklı bir şey yaşarsanız bunu hemen bir doktora bildirmelisiniz. Çünkü farklı hastalıkların belirtisi olabilir. Bunu siz fark etmeyebilirsiniz ancak yapılacak olan tetkikler sonucunda sadece doktor tanıyı koyabilir. Yapılan tahlil ve tetkikler sonucunda tedavi planınız çizilir eğer farklı bir hastalığınız varsa terleme durumu incelenmeden önce hastalık tedavi edilir ve böylelikle aşırı terlemeden de kurtulmuş olursunuz. Tek tedavi yöntemi doktor önerisiyle verilen ilaçları kullanarak aşırı terlemenin önüne geçebilirsiniz.