Egzama Nedir, Nasıl Olur?

Egzama, birçok nedenlere bağlı olarak gerçekleşen bir deri hastalığıdır. Doktorların en çok şikâyet aldığı belirtilerin kaynağı olan bir hastalık çeşididir. Etkisi büyük olmamasına karşın ciltte oluşturduğu görünümden dolayı oldukça problem yaratan bir hastalıktır. Yüz, bacaklar, dirsekler, saç derisi ve kalça gibi bölümlerin haricinde hastaların büyük bir kısmının el bölgelerinde görülmektedir.

Egzama Hastalığının Belirtileri Nelerdir?

Genellikle erken çocukluk dönemlerinde ortaya çıkan bu hastalık her yaştaki bireylerde gerçekleşebilir. Egzama hastalığının belirtileri şu şekildedir;

• Yüksek şiddette kaşıntı
  • Pullanma, şişlik ve döküntü
  • Kızarıklık
  • Kuruluk
  • Deride belirgin renk değişimleri
  • Değişken büyüklükte kabarcık oluşumu

Hangi Durumlar Egzama Hastalığını Ortaya Çıkarır?

Egzama hastalığı genetik veya alerjen etkenlerden dolayı kendini göstermektedir. Özet ifade ile egzama vücudun belli uyaranlara karşı gösterdiği tepkidir. Bu uyaranlar;

• Kimyasal maddeler (Sabun, deterjan, kozmetik maddeler...)
  • Alerjen gıdalar (Süt, yumurta, fıstık...)
  • Stres ve diğer psikolojik durumlar
  • Hava koşulları

Çevresel faktörler dışında ebeveynleri egzama hastası olan bir bireyde bu hastalığın ortaya çıkması %60 ile %80 oranlarında görülmektedir. Yani genetik faktörlerin etkisi de yadsınamayacak derecede büyüktür.

Egzama Hastalığının Çeşitleri Nelerdir?

Egzama hastalığının sağlık şartlarını değiştiren yedi çeşidi mevcuttur. Bunlar bireyin yaşına ve hastalığın etkenlerine göre değişiklik göstermektedir.

El Egzaması: Hastalığın el bölgesinde görüldüğü ve genellikle kimyasal maddelerin sebep olduğu egzama çeşididir.

Atopik Egzama: Alerjen ve çevresel etkenlerin neden olabileceği, bebeklikten itibaren görülen bir egzama çeşididir. Yetişkinlik dönemine kadar hafifleyip bitmesi durumunun yanında yeniden tekrarlanması ihtimali de mümkün olmaktadır.

Seboreik Egzama: Nedeninin tam olarak belirtilmesi mümkün olmayan bu egzama çeşidi, genellikle bahar ve kış aylarında yüksek eğilim göstermektedir. Cildin en çok yağlı kısımlarında ortaya çıkıp kızarıklığa ve pullanmaya neden olur.

Kontakt Egzama: Alerjen maddelerin deriye olan temasının ardından vücudun gösterdiği reaksiyon sonucu oluşur. Şiddetli kaşıntılara ve sonrasında iltihaplanmalara sebebiyet verir. Ani başlayıp birden şiddetlenebilir veya uzun süreli seyir halinde kalabilir.

Numuler Egzama: Daha çok genç ve ileri yaşlardaki yetişkinlerde görülen bir egzama çeşididir. Yüksek şiddette ve dairesel şekildeki kaşıntılar meydana gelir. Bu kaşıntılar ciltte belli bozulmalara yol açar.

Asteatotik Egzama: İleri yaşlarda görülen bu egzama çeşidi, sık duş alınmasından ve derideki yağ oranının azalmasından dolayı ortaya çıkar.

Stres Egzaması: Psikolojik nedenlerden kaynaklı ortaya çıkan bir egzama çeşididir.

Egzama Hastalığının Tedavisi Nasıl Olur?

Egzama hastalığının kesin ve yeterli olarak uygulanan bir tedavisi mevcut değildir. Tekrarlanması mümkün olan bir hastalık çeşidi olduğundan vücudun verdiği reaksiyonlar izlenmelidir. Amaç, hekimlerin yazdığı belli ilaçlar ve nemlendiriciler ile uyaranların etkilerini ve gerçekleşme sürelerini azaltmaya çalışmaktır. Bu hastalığın sıklığını azaltmak için alerjen gıdalardan, çevresel uyarıcı etkenlerden uzak durulmalıdır. Cilt kuru bırakılmamalı, hekim tavsiyesi ile uygun nemlendiriciler kullanılmalıdır.