Parkinson Hastalığı

Blog içerisinde yer alan tüm yazılar bilgilendirme amaçlıdır. İlaç veya ürün tavsiyesi değildir. Yaşadığınız hastalıklarla ilgili doktorunuza danışmadan herhangi bir ilaç veya ürün kullanmayınız!

Genellikle 60 yaşından sonra ortaya çıkar. Yaş ile birlikte görülme sıklığı artar. İleri yaşlarda daha sık görüldüğü için ileri yaş hastalığı da denir. Bazen de 40 yaşından önce başladığında bu Parkinson’a genç başlangıçlı Parkinson adı verilir. Bu tip Parkinson genellikle genetik geçişli olmaktadır.

Parkinson Neden Oluşur?

Parkinson beynin nörodejeneratif yani beyin hücrelerinin kaybıyla oluşan bir rahatsızlıktır. Beyinde dopamin adı verilen bir kimyasal salgılanır. Dopamin kişinin vücut hareketlerini kontrol etmesini sağlayan bölgelerde mesaj iletiminden sorumludur. Dopamin hücrelerinin tahrip olması sonucu yeteri kadar dopamin üretilemez. Bu durum Parkinson’un bazı motor semptomlarının ortaya çıkmasına neden olur.

Ayrıca bazı risk faktörleri de mevcuttur. Bunlar;

• İleri yaş,
  • Ailede Parkinson’u olan kişi olması,
  • Erkek cinsiyet
  • Kafa travması geçirmek

Sağlık için bu faktörleri elimine edilir.

Parkinson Semptomları

Parkinson’da görülen dört ana semptom vardır. Bunlar; hareketlerde yavaşlama, kas tonusunun artması, titreme ve refleks, duruş bozulmasıdır. Hareketlerde yavaşlama ve ağırlaşma görülür. Bu durum hangi kısımda başladıysa o bölgede gözlenir. Örneğin elde başlamışsa ince işleri yapamama gözlenir. Ayakta görülürse de yürümeye zorlanılır. Bu durum kişide felç durumuna yol açmaz.

Kaslar, kişi, dinlenme durumundayken bile bir miktar kasılır. Fakat Parkinson’u olan kişilerde olan bu durum biraz farklıdır. Kişi kaslarını hareket ettirmek isterken bile bir dirençle karşılaşır. Bu durum ağrı, kramp gibi durumlara yol açar.

Titreme Parkinson’un en çok bilinen semptomudur. Kişinin bas ve işaret parmakları para sayma hareketi seklinde titreme gösterir. Fakat her Parkinson hastasında titreme gözlenmez. Ayrıca her eli titreyen de Parkinson hastası değildir. Kişi heyecanlandığında, stresli olduğunda da eli titrer.

Bir diğer semptom da duruşun bozulmasıdır. Normalde kişinin dengesi bir başkası tarafından bozulduğunda el ve ayakları ile kişi dengesini yeniden sağlar ve kişi yere düşmez. Fakat Parkinson’u olan hastalarda denge sağlanamaz ve kişi yere düşer. Ayrıca Parkinson’u olan kişiler kollarını, dirsekten hafif bir şekilde bükük, elleriniyse gövde hizasında tutar.

Bu semptomlar dışında bu hastalarda yürümede bozukluk, alçak ve zor anlaşılan bir sesle konuşma gözlenir.

Parkinson Tedavisi

Bu rahatsızlığın henüz kesin bir tedavisi yoktur. Belirtileri azaltmak ve kişinin yaşamına normal bir şekilde devam etmesi için çalışmalar yapılmaktadır. Genel olarak uygulanan tedavi ilaç tedavisidir. Temel amaç eksik olan dopaminin tekrar normal düzeye getirilmesini sağlamaktır. Bunun için de levadopa adı verilen bir madde kullanılmaktadır. Diğer bir tedavi yöntemi de cerrahidir. Bu tedavi her hastada uygulanmaz. İlaç kullanımına cevap vermeyen veya ilacın kullanımından kaynaklanan olumsuz sonuçların ortaya çıktığı hastalarda kullanılır. Yakma ve pil takma şeklinde uygulanır.